تبلیغات
وبلاگ رسمی مدرسه راهنمایی دخترانه شهید بهرامی - رباط کریم


    عضویت در خبرنامه

    • با عضویت در خبرنامه مدرسه می توانید از جدیدترین مطالب وبسایت آگاه شوید




    آمار وبلاگ

    • کل بازدید:
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان : 1
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    معرفی به دوستان

      نام شما :
      ایمیل شما :
      نام دوست شما:
      ایمیل دوست شما:





    برنامه سالانه مدرسه - انتخاب سال - 90 - 89

    نوشته شده در جمعه 1 بهمن 1389 - 07:52 ب.ظ
      اهمیت برنامه ریزی برای مدیران مدارس

      جملات بزرگان در زمینه مدیریت
      كارگزارانت را بیازما و سپس بكار گمار، چرا كه انتصاب بدون مشورت و آزمایش موجب پشیمانی خواهد بود. حضرت علی (ع)
      امام علی علیه‌السلام :وارد عمل شدن بدون برنامه ریزی علت همه شكست‌هاست.
      برنامه ریزی، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الان كاری برای آن انجام دهید. لاكین، آلن: شكست، عدم موفقیت نیست؛ شكست یعنی تأخیر در پیروزی. مكنزی، آلكس خدمات خوب سنگ بنای كسب و كار خوب است. وفاداری به مارك پاداشی است كه مشتری به شركتهایی كه خدمات بهتر عرضه می‌كنند، می‌دهد. ماتسوشیتا، راز پیشرفت، در آغاز كردن است. راز آغاز كردن در آن است كه وظایف سخت و پیچیده خود را به وظایف كوچكی كه قابل مدیریت كردن باشند، كونوسوكی بشكنید و سپس از اولین آنها آغاز كنید. تواین، مارك
       
      برنامه ریزی توسط مدیر آموزشگاه

      از میان وظایف مدیریت آموزشگاهی ، برنامه ریزی دارای جایگاه مهمی است در زیر نکاتی برای مدیران گرامی مدارس اعلام می گردد .
      اصل اول : برنامه ریزی برای انتخاب دبیران و کارکنان
      اصل دوم : برنامه ریزی برای ثبت نام دانش اموزان
      اصل سوم : برنامه ریزی برای کسب اطلاعات فردی و رفتاری دانش اموزان و شناخت بیشترآنان
      اصل چهارم : برنامه ریزی برای برنامه هفتگی
      اصل پنجم : برنامه ریزی برای آماده نمودن فضای مدرسه برای شروع فعالیتهای آموزشی واداری
      اصل ششم : برنامه ریزی برای انتخابات انجمن اولیا ومربیان وشورای دانش اموزان و شورای دبیران
      اصل هفتم : برنامه ریزی برای ساعات تفریح دانش اموزان
      اصل هشتم : برنامه ریزی برای فروشگاه دانش اموزان
      اصل نهم : برنامه ریزی برای دفاتر حضور وغیاب دانش اموزان
      اصل دهم : برنامه ریزی برای حضور منظم دبیران در ورود وخروج به آموزشگاه و کلاسها
      اصل یازدهم : برنامه ریزی برای نماز جماعت دانش اموزان و همکاران
      اصل دوازدهم : برنامه ریزی برای استفاده از کتابخانه وآزمایشگاه و رایانه
      اصل سیزدهم : برنامه ریزی برای جلسات ماهانه ماهانه ارکان مدرسه از نظر زمان و محتوی
      اصل چهاردهم : برنامه ریزی برای گرامیداشت ایام الله و ولادتها و شهادتها و جشن‌های انقلاب
      اصل پانزدهم : برنامه ریزی برای شرکت دانش اموزان در جشنواره ها و المپیادها و فعالیتهای دست ساز
      اصل شانزدهم : برنامه ریزی برای مسابقات فرهنگی وهنری وورزشی
      اصل هفدهم : برنامه ریزی برای گرامیداشته هفته های دفاع مقدس و هفته بسیج و هفته کتابخوانی و هفته بهداشت و هفته تربیت و هفته معلم و هفته های دیگر
      اصل هیجدهم : برنامه ریزی برای برگزاری امتحانات ( تصحیح اوراق و ارایه برنامه امتحانات و اعلام نتایج و پاسخ به اعتراضات.
      اصل نوزدهم : برنامه ریزی برای تشکیل کلاسهای فوق برنامه و و تکمیلی و جبرانی و تقویت بنیه علمی و امادگی برای امتحانات
      اصل بیستم : برنامه ریزی برای ملاقاتهای فردی با اولیا و برخی دانش آموزان و کارکنان
      اصل بیست ویکم : برنامه ریزی برای پاسخگویی به اولیای دانش آموزان
      اصل بیست ودوم : برنامه ریزی برای شرکت در جلسات ماهانه اداره
      اصل بیست وسوم : برنامه ریزی برای دریافت مشارکتای مردمی
      اصل بیست و چهارم : برنامه ریزی برای فعالیتهای مالی و حسابداری آموزشگاه
      اصل بیست وپنجم : برنامه ریزی برای حضور اولیای دانش اموزان ( مخصوصا دانش اموزان مشکل داردرسی و اخلاقی) در مدرسه
      اصل بیست و ششم : برنامه ریزی برای بررسی پرونده های تحصیلی و مدارک ومدارک دانش آموزان ورفع اشکالات آنان
      اصل بیست و هفتم : برنامه ریزی برای ارزشیبابی کارکنان آموزشگاه
      اصل بیست وهشتم : برنامه ریزی برای فعالیتهاهی بیسج دانش اموزی و انجمن اسلامی و شورای دانش اموزی
      اصل بیست ونهم : برنامه ریزی برای پاسخ به بموقع به بخشنامه ها
      اصل سی ام : برنامه ریزی برای فروش مجلات رشد وپیوند
      اصل سی یک : برنامه ریزی برای حضور دانش اموزان در نماز جمعه
      اصل سی دو : برنامه ریزی برای تشویق دانش اموزان ممتاز وبرتر درسی و اخلاقی
      اصل سی سه : برنامه ریزی برای برنامه ریزی برای دانش اموزان دارای مسایل انضباطی
      اصل سی وچهار : برنامه ریزی برای تهیه امکانات مدرسه
      اصل سی وپنج : برنامه ریزی برای اجرای مطلوب مراسم صبحگاه
      اصل سی وشش : برنامه ریزی برای انجام آزمون های مستمر ویا مسابقات علمی آینده سازان وبسیج و آموزش وپرورش
      اصل سی وهفت : برنامه ریزی برای آزمون تشخیصی
      اصل سی وهشت : برنامه ریزی برای فعالیتهای اردویی
      اصل سی ونه: برنامه ریزی برای کلاسهایی که دبیرانشان به مرخصی می روند
      اصل چهلم : برنامه ریزی برای نظارت برفعایتهای آموزشی دبیران و کارکنان آموزشگاه

      موانع اساسی مدیران در مسیر گوش سپردن به سخنان كاركنان

      1. سابقه طولانی نظام غیر دموكراتیك و سلسله مراتبی
      2. خود شیفتگی
      3. بدبینی و گریز از واقعیت
      4. كمبود وقت
      5. ناشكیبایی در جایگاه شنونده
      6. انبوه مسائل و فقدان تمركز
      7. ناتوانی كاركنان در تبادل پیام و گفتگوی مؤثر

      9 گام به سوی اخراج!

      اگر می‌خواهید به آسانی كار خود را از دست بدهید و به قول معروف به سه شماره اخراج شوید به موارد زیر عمل كنید: 1. به توقعاتی كه از شما دارند، توجه نكنید. به گفته‌های مدیرتان در رابطه با نقش وظیفه‌تان در واحد یا در رابطه با دیگر واحدها یا امورهای دیگر سازمان، توجه نكنید وظایف خود را انجام ندهید.
      2. همیشه بگویید: " این در وظایف من تعریف نشده است". برای مدیرتان چارچوب تعیین كنید تا نتواند كارهای متفاوت را به شما واگذار كند و به او بفهمانید كه فقط به فكر چك حقوقتان هستید و نه كار. در این صورت، مدیرتان فوراً‌به فكر یك جایگزین فعال برای شما خواهد افتاد.
      3. از اموال شركت به نفع خودتان بهره ببرید.ساده‌ترین مثال این است كه با ماشین شركت در ساعت اداری برای خانه‌تان خرید كنید؛ یعنی از وقت مأموریت و وسیله انجام آن به نحو احسن به نفع خودتان استفاده كنید تا اعتماد همه نسبت به شما سلب شود.
      4. با استفاده از تكنولوژیهای موجود در شركت به كارهای شخصی‌تان برسید. با موبایلی كه شركت در اختیارتان قرار داده برای دوستانتان پیام كوتاه بفرستید و ساعتها با آنها صحبت كنید، با كامپیوتر شركت ایمیل‌های شخصی‌تان را چك كنید و ساعتها در اینترنت بچرخید و به كارهای اداری تان كوچكترین توجهی نكنید.
      5. پیش هر كس و ناكسی از شغل و شركتتان گله و ابراز نارضایتی كنید. همیشه پشت سر مدیر و رئیس و همكاران خود (به راست یا دروغ) بدگویی كنید و از حقوق كم و شرایط اسف‌انگیز محیط كارتان گله كنید تا به گوش همه جهانیان از جمله مدیرتان برسد و با در خطر قرار گرفتن آبروی شركت، اخراج شوید.
      6. كار گروهی را به كل فراموش كنید. هیچ‌كس دوست ندارد كه با یك كارمند تنبل و تك‌رو همكار باشد پس اگر می‌خواهید به سرعت از مجموعه حذف شوید، تنبلی و تك‌روی را پیشه كنید، در این صورت همه همكارانتان به سرعت مترقی می‌شوند، جنب‌وجوش دارند و به اهداف والا فكر می‌كنند و شما كه در این مجموعه وصله ناجوری هستید باید حذف شوید.
      7. مسائل شخصی‌تان را به اداره منتقل كنید. تمام كارهای شخصی‌تان را در ساعت اداری انجام دهید و از كارتان بزنید. چارچوب ذهنتان را به حل مشكلات خانوادگی و شخصی اختصاص دهید و وچكترین توجهی به محیط كار و مشكلات آن نداشته باشید.
      8. به ساعت اداری توجه نكنید. هیچ توجهی به ساعت كار نداشته باشید و هر وقت دلتان خواست بیایید و هر وقت هم خواست بروید. مثلاً‌صبحها دیر بیایید و بعدازظهر زودتر از اتمام ساعت كار بروید. در این صورت مدیرتان شما را حذف شده می‌داند.
      9. به زمانبندی و راهنمایی ها توجه نكنید. در پروژه‌ها به زمانبندی و روش كار توجه نكنید و از هیچ‌كس هم نپرسید. در این صورت همكارانتان به شما كمك می‌كنند كه زودتر اخراج شوید یا كار جدیدی پیدا كنید و از جمع آنها بروید.

      اصل احترام در مدیریت

      انسان از زمان تولد دارای شخصیت مستقل و منحصر به فردی می باشد. اگرچه وراثت و عوامل دیگر در شکل گیری شخصیتی انسانها تاثیر دارند و لی اصل وجود شخصیت برای انسان امری بدیهی و قابل قبول می باشد وبراین اساس انساس خود را دوست دارد وانانی که به او احترام می گذارند وحدود شخصیتی اورا رعایت میکنند را نیز دوست دارند.افراد خود به دیگران احترام می گزارند و علاقه دارد که به او احترام بگذارند. مدیر اموزشگاه نیز باید این اصل را رعایت کند و همه عواملی که در امر شخصت دادن به دیگران دارای تاثیر واهمیت می باشد رامانند احوال پرسی و دست دادن و لبخند زدن و تعارف کردن و از جای خود بلند شدن و ... را در برخورد با دیگران رعایت کند. این رفتارها نباید
      ساختگی و تصنعی باشد بلکه باید از عمق وجود شخص باشد. مدیر اموزشگاه باید با اصول انسانی و اخلاقی برخاسته از مکتب ناب اسلامی به همه موارد مربوط به احترام نسبت به دیگران توجه نماید. دانش اموزان و کارکنان و اولیا ی دانش موزان به رفتارهای احترام امیز مدیر توجه داشته و در صورت برخورد احترام امیز مدیر احساس نزدیکی به مدیر اموزشگاه خواهند نمود. استفاده از کلمات احترام امیز همراه با احساس محبت فضای مطلوب ومناسب اموزشی وپرورشی را در اموزشگاه بوجود خواهد اورد . مسلما کلیه عوامل انسانی اموزشگاهی نیز با شیوه احترام امیز با مدیر اموزشگاه برخورد خواهند نمود.

      برنامه ریزی برای ساعات تفریح دانش آموزان

      در برنامه درسی مدارس ابتدایی و راهنمایی ومتوسطه وییش دانشگاهی وکار ودانش در طول ساعات آموزشی روزانه بین هر ساعت آموزشی 10تا 15 دقیقه تفریح وجود دارد که دانش آموزان از این ساعت تفریح برای استراحت و تجدید نیرو ورفع مشکلات خود و ارتغذیه استفاده میکنند.. مدیر آموزشگاه میتواند برای این ساعات کوتاه تفریح نیز برناه ریزی زیر برای همکاران آموزشی و دانش آموزان داشته باشد.
      1. کنترل ونظارت : درساعات تفریح به دلیل حضور کلیه دانش آموزان در بیرون از کلاس درس ، مدیر آموزشگاه بایدبا کمک از همکاران اداری خود نسبت به نظارت وکنترل رفتارهای دانش آموزان برنامه ریزی نمایند . عدم خروج دانش آموز از محوطه آموزشگاه و جلوگیری از برخورد وتنش و بوجود آوردن فضای مطلوب آرامش و آموزشی از اولویتهای مدیریت ساعات تفریح می باشد .
      2. ارایه تغذیه سالم : ساعات تفریح دانش آموزان نسبت به استفاده از تغدیه که با خود آورده اند یا از فروشگاه مدرسه تهیه می نمایند اقدام می نمایند. لذا در این خصوص مدیر اموزشگاه می تواند در خصوص مکان مناسب برای تغذیه اقداماتی از قبل انجام داده و سرویس های آبخوری مدرسه را مرتبا مورد بازدید قرار داده و مسایل بهداشتی را در حد مناسب مدنظر داشته باشد.
      3. نظارت برنظافت سرویس های بهداشتی : استفاده جمع زیادی ازدانش آموزان از سرویس های بهداشتی ، کنترل و نظارت کامل مدیر آموزشگاه را می طلبد . لذا مدیر مدرسه در ابتدا و در طول ساعات آموزشی بابد مسئولیت همکاران خدماتی را بطور مکرر ومستمر گوشزد تا آنان نسبت به شست و شو و پاکیزه نمودن سرویس های بهداشتی و رفع خرابی های آن اقدام نمایند و دانش آموزان مشکلی در ساعات تفریح نداشته باشد..
      4. در ساعات تفریح مدیر ومعاون و مشاور و مربی تربیتی متناسب با وظیفه خود در حیاط آموزشگاه حضور داشته و بطور مستقیم وغیر مستقیم نظاره گر رفتار های دانش آموزان باشند . مخصوصا استفاده از کتابخانه مدرسه و تشکل های دانش آموزی در ساعات تفریح بیشتر خواهد بود . مشاور مدرسه نیز بر اساس وظیفه خود بیشتر در ساعات تفریح در اختیار دانش آموزان باشد.
      5. مدیر آموزشگاه در ساعات تفریح نیز می تواند برای معلمان خود نیز دارای برنامه باشند اطلاع رسانی به دبیران در خصوص آخرین دستورالعمل ها و بخشنامه ها ، ارتبا ط و گفتگو با معلمان در خصوص وضعیت درسی و اخلاقی دانش آموزان ، در خواست راهکار و نظر دبیران ، بوجود آوردن فضای مطلوب ارتباطی معلمان با اولیای دانش آموزان یا خود دانش آموزان ، مطرح کردن برخی موضوعات آموزشی و انضباطی و تربیتی با دبیران و ... در ساعات تفریح بسیار مناسب خواهد بود که نیاز برنامه ریزی مدیر دارد.
      6. ساعات تفریح زمان مناسب برای استفاده دانش آموزان از تابلوی اعلانات مدرسه ، و اطلاع رسانی دفتر آموزشگاه به دانش آموزان در خصوص موارد آموزشی و انضباطی می باشد. ساعات تفریح با برنامه ریزی و مدیریت صحیح ، فرصت مهم دیگر برای فعالیتای آموزشی و پروزشی می باشد.

      برنامه ریزی فروشگاه مصرف دانش آموزان

      فروشگاه مصرف که عموما توزیع مواد غذایی و لوازم التحریر را در اموزشگاه برعهده دارد به دلیل تجمع وحضور دانش اموزان در اموزشگاه از اهمیت زیادی برخوردار بوده که برنامه ریزی مدیر آموزشگاه را می طلبد . فروشگاه اموزشگاه از اهمیت زیر برخوردار میباشد:
      1- اهمیت اقتصادی 2- اهمیت غذایی 3- اهمیت بهداشتی 4- اهمیت تعاون وهمکاری1. اهمیت اقتصادی : فروشگاه مصرف دانش اموزی متناسب با جمعیت دانش اموزی و میزان درصد فروش میتواند برای آموزشگاه از نطر اقتصادی مفید واقع شود و بخشی ازهزینه های مدرسه را تامین نماید . با فروش موادغذایی و دیگر وسایل موجود در فروشگاه با درامد آن میتوان هزینه های رفاهی کارکنان ودانش آموزان مدرسه را برطرف نمود . دراین مورد فعالیت فروشگاه در جهت افزابش سود ودرامد اقتصادی نیست ولی از حداقل توان مالی ان در جهت اموزشگاه برنامه ریزی میگردد
      2. اهمیت غذایی: دانش آموزان بیش از 6تا ۸ساعت از وقت خودرا در مدرسه میگذرانند و برخی از آنان بدون صرف صبحانه در آموزشگاه حضور می بابند وبا توجه به سن رشد جسمی نوجوانان ، تغذیه در آموزشگاه دارای اهمیت خواهد بود بنابراین مدیر آموزشگاه میتواند با تهیه مواد غذایی مقوی و سالم در جهت تامین غدای سالم دانش آموزان گام بردارد اگرچه هرسال اداره منطقه در خصوص عدم استفاده از مواد غذایی ناسالم و کم اثر تذکراتی به مدرسه میدهد ولی مدرسه میتواند با کمک دانش آموزان و انجمن اولیا نسبت به تهیه مواد غذایی مناسب و علمی و بهداشتی اقدام نماید.
      3. اهمیت تعاون وهمکاری : از انجا که تشکیل فروشگاه مصرف در مدرسه یک کار گروهی و جمعی میباشد مدیر آموزشگاه میتواند با برنامه ریزی فضای مناسب تعاون وهمکاری را درمدرسه برقرار نماید.
       
      رفتارهای مثبت مدیر ، بایدهای مدیریت آموزشگاهی

      یکی دیگر از اصول مدیریت آموزشگاهی ، رفتارهای مثبت مدیر در مدرسه می باشد. از آنجا که هر کلام ورفتار و برخورد مدیر دارای بار مثبت ومنفی می باشد و محیط آموزشی متاثر ار روابط سالم مدیر با مجموعه آموزشی واداری می باشد لذا رفتار مثبت مدیر دارای انرژی زیاد بوده و عامل فعالیتهای خوشایند می باشد. در ورزش صبحگاهی از فردی که با لبخند و خنده ورزش می کرد سئوال کردند که چرا به هنکام ورزش می خندی در پاسخ گفت خنده باعث انبساط روحی افراد شده و در کنار انبساط جسمی انبساط روحی نیز لازم می‌باشد . لذا هرگونه فعالیتهای مدیر در اموزشگاه به هنگام رفتارهای مثبت باعث شادمانی و ارتباط عاطفی مدیر با کارکنان و دانش آموزان میگردد. مطمئنا مدیر نیز یک انسان بوده که عوامل مختلفی بر خلق وخوی او تاثیر میگذار ولی تسلط مدیر بر اعصاب خود وکنترل رفتارهای بوجود آممده باعث رفتارهای مثبت دیگران میگردد. مثالی وجود دارد که هروقت مدیر وکارکنان و دانش آموزان وارد محیط آموزشگاهی می شوند تلخی ها و مشکلات زندگی زا فراموش کرده و فضای آموزشگاه را با رفتارهای شایسته شاداب گردانند.
      دانش آموزان وکارکنان با تفاوتهای فردی و روحی در مواجه با مدیر که یک الگوی رفتاری کامل می باشد به یک رفتار یکسان می رسند. تنش ها و کینه ها و دلواپسی ها عامل افت شخصیتی شده و مانع رفتارهای عاطفی سالم می گردند.
      میتوان رفتارهای مثبت خوب را با عینک خوشیبنی در محیط آموزشگاه حاکم گرداند و رکن و عامل اصلی این رفتارها مدیر مدرسه می باشد.
      افراد با شیوه های رفتاری متفاوت مانند دمدمی مزاج و بلغمی مزاج و نمونه های دیگر که برخواسته از جهان بینی و تفکر آنان ونوع تربیت روحی آنان میباشد در جامعه وجود دارند وهریک دارای نقش خاص وعام در محیط زندگی خود می باشند وهیچ شکی در ان نمی‌باشد ولی تهذیب نفس و کنترل و هدایت غرایز خود میتواند تاثیر روحی ومثبتی بر افراد داشته باشد و مدیر آموزشگاه نیزباید هوشیارانه به این امر توجه داشته باشد. همه نگاههای عوامل انسانی آموزشگاه مانند اولیا و دانش آموزان و دبیران و کادر اداری به شیوه رفتاری و اخلاقی مدیر می‌باشد.

      شوراها و انجمن ها ی مدرسه

      در رابطه با شورای مدرسه ، شورای دانش اموزی ، شورای معلمان و انجمن اولیا مطالبی جهت اطلاع اعلام میگردد:
      1. مدیر مدرسه به عنوان نماینده آموزش وپرورش منطقه مسئول حسن اجرای فعالیتهای آموزشی پرورشی مالی واداری مدرسه میباشد ودر کلیه امور مسئولیت دارد و موظف است براساس مقررات با برنامه ریزی های مناسب و استفاده از مشارکت کارکنان دانش آموزان و اولیای آنها وبا بهره گیری از امکانات و ظرفیت های داخل و خارج از مدرسه جهت تحقق اهداف مصوب دوره تحصیلی تلاش کند به گونه ای که ارزیابی عملکرد سال تحصیلی بیانگر ارتقا و رشد کیفی دانش آموزان در ابعاد مختلف باشد ( ماده 4 آیین نامه اجرایی مدارس(2. ماده 5 و6 و7 و8 و9 آیین نامه اجرایی برخی از مسئولیتهای مدیر مدرسه را اعلام می نماید. 3. شورای مدرسه که مدیر مدرسه و معاونین و یک نفر از مربیان امورتربیتی یا مشاوران به انتخاب مربیان ومشاوران و نماینده شورای معلمان و نماینده انجمن اولیا ومربیان به انتخاب انجمن در مدرسه تشکیل میگرددمهمترین مرکز تصمیم گیری در آموزشگاه محسوب میگردد. براساس ماده 10 آیین نامه اجرایی شورای مدرسه اینگونه تعریف شده است :
      در راستای سیاست مدرسه محوری و تفویض اختیارات به مدارس و به منظور توسعه مشارکت ، همکاری و استفاده از تجارب معلمان مربیان و اولیای دانش آموزان در اداره مدرسه ، بهبود فرایند تصمیم گیری ، ارتقای کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی واداری ، تدوین برنامه های سالانه مدرسه و هماهنگی امور و نظارت بر فعالیتهای مربوط ، در هریک از مدارس شورایی به نام شورای مدرسه تشکیل میگردد. 4. شرح وظایف شورای مدرسه با 29 بند در آیین نامه آورده شده است و ریاست شورا با مدیر مدرسه است و مسئولیت اجرای تصمیم های شورای مدرسه نیز به عهده مدیر مدرسه بوده و همه کارکنان مدرسه موظفند برای اجرای مطلوب مصوبات شورا همکاری نمایند. 5. در هر سال تحصیلی مدیر باید در اولین فرصت و حداکثر یک ماه پس از بازگشایی مدارس نسبت به تشکیل شورای مدرسه اقدام وجلسات شورای مدرسه حداقل هر دوهفته یکبار تشکیل خواهد شد. 6. شورای مدرسه با حضور 2/3 اعضا رسمیت می یابد و با اکثریت حاضرین قابل اجرا میباشد و مصوبات شورا نباید با ایین نامه ها و مقررات عمومی کشور و ضوابط وزارت اموزش وپرورش مغایریت داشته باشد.
      برنامه ریزی برای نماز جماعت مدرسهآیت الله بهجت از مرحوم آقای قاضی (ره) نقل می کردند که ایشان می فرمود:
      « اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند!و یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد».
      اول وقت سرّعظیمی است « حافظوا علی الصلوات: در انجام نمازها کوشا باشید».
      خود یک نکته ای است غیر از « أقیموا الصلوة: و نماز را بپا دارید».
      و همچنین که نماز گزار اهتمام داشته باشد و مقید باشد که نماز را اول وقت بخواند فی حدّ نفسه آثار زیادی دارد، هر چند حضور قلب هم نباشد.اصل یازدهم:برنامه ریزی برای اقامه نماز جماعت دانش اموزان و همکاران:
      یکی از مهمترین وظایف مدیر آموزشگاه که از نظر تربیتی دارای اهمیت می باشد برگزاری نماز جماعت در مدرسه می باشد . دانش آموزان و کارکنان آموزشگاه عموما تا ساعت حدود 13 در آموزشگاه حضور داشته لذا مدیر آموزشگاه با برنامه ریزی اصولی می تواند نسبت به برگزاری نماز جماعت اقدام نماید