تبلیغات
وبلاگ رسمی مدرسه راهنمایی دخترانه شهید بهرامی - رباط کریم


    عضویت در خبرنامه

    • با عضویت در خبرنامه مدرسه می توانید از جدیدترین مطالب وبسایت آگاه شوید




    آمار وبلاگ

    • کل بازدید:
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان : 1
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    معرفی به دوستان

      نام شما :
      ایمیل شما :
      نام دوست شما:
      ایمیل دوست شما:





    برنامه سالانه مدرسه - انتخاب سال - 90 - 89

    نوشته شده در جمعه 1 بهمن 1389 - 07:51 ب.ظ

      نظرات مدیران درباره سرگروههای آموزشی

      نظرات مدیران متوسطه و پیش دانشگاهی در خصوص فعالتهای سرگروه های آموزشی1. حضور سرگروههای آموزشی در جلسات ماهانه مدیران هر سه ماه ( برگزاری جلسات مشترک)
      2. حضور مستمر در مدارس و بررسی وضعیت آموزشی دبیران وارزیابی عملکرد آنان و راهنمایی ومشاوره با دبیران ومدیران
      3. الکو بودن سرگروهها در محیط کار خود
      4. اهل تحقیق ومطالعه بوده و با یافته های علمی روز آشنا باشتد.
      5. بازدیداز کلاسهای درس ومشاهده مستقیم در کلاس ( نحوه کلاسداری ، نحوه تدریس ، ثبت فعالیتها و... )
      6. اعلان بموقع بودجه بندی و حذفیات و اعلام به دبیران در جلسات گروه علاوه بربحشنامه
      7. نظارت وکنترل در خصوص نحوه طرج سئوالات وبارم بندی دبیران
      8. آموزش آخرین شیوه های علمی تدریس به دبیران
      9. تشکیل جلسات بررسی کتاب و ایجاد هماهنگی بین اعضای گروه درمورد شیوه تدریس
      10. تشکیل جلسات گروه در خارج از ساعات اموزشی انجام گیرد .
      11. سرگروه افراد توانمند پیگیر ودارای خلاقیت وابتکار و نوع اوری وتجربه باشند.
      12. پیگیری مشکلات و مطالبات دبیران
      13. دریافت مطالب ومقالات تخصصی دبیران و انعکاس به مدارس
      14. مطلع کردن همکاران از آخرین بخشنامه ها وتصمیمات اتخاذ شده بصورت مکاتبه یا
      تلفنی و یا همراه (اس ام اس )
      15. کاربیشتر با دبیرانی که از نظر کلاسداری یا تدریس دچار مشکل هستند.
      16. استفاده از دبیران موفق و با تجربه در همه مدارس منطقه
      17. تنظیم برنامه سالانه جلسات و برنامه های اموزشی دیگر
      18. حضور پراکنده همکاران در مدارس به جای حضورگروهی
      19. استفاده از متخصصان وصاحب نظران تعلیم وتربیت وآموزشی درجلسات عمومی و تخصصی دبیران
      20. ایجاد وب سایت علمی و اموزشی توسط گروههای اموزشی منطقه
      21. ارزیابی صحیح از عملکرد یکساله گروهها و تشویق گروههای موفق
      22. بیان انتظارات گروههای اموزشی درطول سال تحصیلی و نظارت براجرای ان درطول سال

      شورای معلمان :

      به منظور بحث و تبادل نظر و هماهنگی در امور اموزشی واداری وپرورشی مدرسه و تامین مشارکت معلمان درحسن جریان اموزشی و پرورشی واداری مدرسه ، شورایی به نام شورای معلمان با شرکت همه معلمان ، مربیان و مشاوران مدرسه تشکیل می گردد. وظایف شورای معلمان در 16 ماده و 3تبصره در آیین نامه اجرایی مدارس بیان شده است .
      همانطور که قبلا نوشته شده شورای دبیران یکی از ارکان مهم مدرسه بوده که نقش بزرگی در پیشرفت فعالیتهای آموزشگاهی داشته و کمک زیادی به مدیریت آموزشگاهی می نماید.جلسات شورای معلمان بصورت ماهانه برگزار میگردد که موارد ذیل در خصوص شورای معلمان بیان میگردد:
      1. در اولین جلسه شورای معلمان در ابتدای سال تحصیلی نسبت به انتخاب نماینده معلمان برای شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا ومربیان و شورای مالی اقدام می کردد.
      2. محتوی و دستورکار و زمان ومکان جلسات شورای معلمان برای یکسال تحصیلی مشخص میگردد.
      3. به مدیران آموزشگاهها توصیه میگردد که جلسات شورای دبیران را با رعایت نکات ذیل برگزار نمایند:
      الف ) موضوعات کاربردی در دستورکار قرار گیرد.
      ب) جلسات دریک جا برگزار نگردد ومتناسب با فصل در منطقه ییلاقی یا مکان های دیگر برگزارگردد.
      ج) هریک از نقش موثر در جلسات داشته باشند
      4. در جلسات از افراد صاحب نظر استفاده گردد
      5. جلسات مشترک با منتخب اولیا برگزار گردد.

      شورای دانش آموزی :

      شورای دانش آموزان یکی دیگر از ارکا ن مدرسه 5 رکن دارد
      1- مدیر 2- شورای مدرسه 3- انجمن اولیا ومربیان 4- شورای معلمان 5- شورای دانش آموزان براساس ماده 18 آیین نامه اجرایی مدارس ، شورای دانش اموزی به منظور مشارکت دانش اموزان در امور مربوط به مسایل آموزشی ، پرورشی ، انضباطی ، ورزشی و فوق برنامه و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دوسویه بین دانش اموزان و اولیای مدرسه و ارج نهادن به شخصیت و کرامت آنان و تقویت اعتماد به نفس و خود باوری و مسئولیت پذیری و مشارکت جویی در آنان در سطح مدارس تشکیل میگردد.
      شوراهای دانش آموزی در کلیهآموزشگاهها اعم از دبیرستان ها و هنرستان ها و مراکز پیش دانشگاهی تشکیل میگردد. انتخابات بصورت هماهنگ در آخرین پنج شنبه مهر ماه هرسال تحصیلی با پیام وزیر آموزش وپرورش برگزار میگردد دانش آموزان علاقمند به عضویت در شورا باید حداقل 15 روز قبل از انتخابات خودرا کاندیدا نموده ودر دفتر مدرسه ثبت نام نمایند و مدیر موظف است با همکاری شورای مدرسه و مربیان پرورشی اسامی کاندیداهای نهایی را از طریق نصب در تابلو اعلانات مدرسه و اعلام در مراسم آغازین به اطلاع دانش آموزان برساند. دانش آموزان میتوانند به مدت یک هفته پیرامون دیدگاهها نظرات و برنامه های خود به تبلیغ به پردازنند.
      ترکیب اعضا و شرح وظایف و شیوه انتخابات در بخشنامه و دستورالعمل های آموزش وپرورش به مدارس آمده است ولی آنچه که مدیر در برنامه ریزی برای انتخابات مسئولیت دارد مهمتر بوده که چند مورد اشاره میگردد.
      1. حداقل دوهفته به پایان مهر مدیر آموزشگاه در مراسم صبحگاه یا با چاپ برشور وبرگزاری مسابقات دانش آموزان را از شرح وظایف و جایگاههاو اهمیت شورای دانش آموزی مطلع نماید.
      2. مدیر آموزشگاه سعی نماید با تشکیل ستادی یا حضور نمایندگان کلاسها و دبیران و اولیا نسبت به نظارت برانتخابات وبرگزیدن کاندیداهای شایسته با حداقل معیارهای معقول ومعتدل اقدام نمایند البته این امر با ظرافت خاصی باید انجام گیرد.
      3. انجام تبلیغات و انتخابات سالم به درایت و سلامت کاری مدیرآموزشگاه بستگی دارد.بعضی از دانش آموزان با تهدید تا تمطیع به جمع آوری آرا می پردازنند یانسبتهای دوستی یا همکلاسی را در نظر می گیرند که باعث آسیب به افراد شایسته میگردد اگرچه این امر در شورای شهر وروستا یا نمایندگی مجلس نیز وجود دارد ولی آگاهی بخشی در جهت انتخابات سالم نوعی هدایت وتمرین محسوب میگردد.
      4. برای دانش آموزان کاندیدا امکانات لازم مانند کمک در چاپ تبلیغات آنان و فضایمناسب برای بیان خواسته ها و دیدگاهها توسط مدیر آموزشگاه فراهم گردد.
      5. مدیر آموزشگاه میتواند فضای رقابت سالم به وجود آورده ودانش آموزان را را هدایت به ارایه برنامه های جالب با محتوی خلاقیت وابتکار نماید .
       
      1- انجمن اولیا ومربیان 2- شورای دانش دانش آموزی 3- شورای دبیران

      1. انجمن اولیا ومربیان:
      به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش آموزان برای کمک به ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی پرورشی وگسترش ارتباط دوکانون مقدس خانه ومدرسه انجمن اولیا ومربیان باترکیب اعضا و وظایف اولیا ومربیان تشکیل میگردد
      ترکیب اعضا:1- مدیر مدرسه 2- نماینده شورای دبیران 3- معاون پرورشی یایکی از مربیان امور تربیتی ودر صورت نبودن مربی ، یکی از معلمان آگاه به مسایل تربیتی به انتخاب مدیر 4- یکی ازمعاونین 5- منتخبین اولیای دانش آموزان برای انتخاب نماینده شورای دبیران ( در جلسه شورای مدرسه نیز شرکت می کند ) در مهرماه با حضور کلیه کارکنان آموزشی انتخابات برگزار و نماینده مشخص میگرددولی
      انتخابات نمایندگان اولیا به دلیل گستردگی تعداداولیا در هفته پیوند(هفته سوم ماه مهر ) با قانون خاصی صورت می گیرد کلیه موارد به انتخابات وشرح وظایف اعضای انجمن و نمونه صورت جلسات در دفتر برنامه کار از طرف انجمن اولیا ومربیان سراسر کشور به مدارس ارسال میگردد.
      نقش مهم مدیر در فراخوانی اولیا و برگزاری انتخابات سالم وجلب اعتماد اولیا و انتخاب افراد با روحیه مسئولیت پذیریو توانمندی فکری و شخصیتی می باشد. در این خصوص مدیران آموزشگاه باید دارای تدبیر و برنامه باشند مواردی که مدیر بایددر انتخاب اولیا توجه نماید بشرح ذیل است.
      1. کاملا دستورالعمل های مربوط به برگزاری انتخابات ازجمله انتخاب رئیس سنی و برگه ارای و ارایه گزارش کار فعالیتهای سال گذشته و تشویق انجمن سال قبل و برنامه مدرسه در سال تحصیلی جدید ... را بررسی و مطالعه نماید.
      2. از قبل ( هفته اول ودوم مهر) شناخت کاملی از اولیا داشته و نسبت به ترغیب وتشویق اولیای توانمند برای شرکت در انتخابات اقدام نماید.
      3. طی فرمی اطلاعات خود را از توانمندی ها و علاقمندی های اولیا و نظرا آنان اگاه گردد.
      4. جلسه را طولانی و یکنواخت برگزار ننماید و در قالب برشوری عملکر مدرسه یا نکات لازم تربیتی و آموزشی را به اطلاع اولیا برساند .
      5. در جلسه عمومی هیچگونه مشارکت مالی از اولیا دریافت ننماید. ولی مشکلات و مسایل مختلف آموزشی و پرورشی را به اطلاع اولیا برساند.
      6. قبل از گردهمایی جلساتی با کادر اداری وآموزشی یرگزار و حضور آنان به نوعی در جلسات استفاده گردد.
      7. مدیر آموزشگاه سعی نماید در انتخاب زمان و مکان دقت لازم را داشته باشد و حتما نباید جلسات را در راهرو یا حیاط آموزشگاه برگزار نماید بلکه می تواند جلسات عمومی را در سالن اجتماعات شهر نیز برگزار نماید. علت توجه به زمان این است که در مناطق وشهرستانهای کوچک امکان برگزاری جلسات در مدارس دیگر می رود که تداخل جلسه مشکلاتی برای مدیر و جلسه انجمن ایجاد خواهد نمود.
      8. شیوه برگزاری انتخابات و اهداف انجمن اولیا قبلا طی نامه ای از طرف مدرسه به اطلاع اولیا رسانده شود.

      برنامه ریزی برای اماده نمودن فضای مدرسه برای شروع فعالیتهای اموزشی واداری

      شروع فعالیتهای اموش وپرورش در مدارس از اول مهرماه تا پایان شهریور ماه می باشد . ولی مدیرا ن مدارس برخی فعالیتهای ضروری را باید قبل از شروع سال تحصیلی انجام داده که عموما خانه تکانی لقب گرفته است .عموما برخی فعالیتهایی که مدیران آموزشگاهها به آن در شهریورماه جهت آماده نمودن فضای مدرسه انجام می دهند به شرح ذیل می باشد.
      1. بهسازی فضای آموزشگاه مانند رنگ آمیزی ، تعمیر شیرالات ونظافت سرویس های بهداشتی و آبخوری ، تعمیر و تعویض روشنایی های کلاس وساختمان ، بهسازی حیاط آموزشگاه ، تمیز و بهسازی شیشه های مدرسه ، تعمیر دری های شکسته کلاسها ، تعمیر و تجهیز میز و صندلی یا نیمکت دانش آموزان ، تعویض پرچم مدرسه ، شست وشوی کلاسها و راهروها و حیاط مدرسه ، و...
      2. برنامه ریزی برای انتخاب دبیران و کادر اداری
      3. ثبت نام دانش آموزان جدید
      4. بررسی مجدد پروندهای دانش آموزان و انتقال پرونده دانش آموزان قبولی و جدا کردن پرونده های انتقالی یا مردودی
      5. تشکیل جلسه با دبیران قبل از شروع سال تحصیلی
      6. تهیه برنامه سالانه اموزشگاه با تصویب شورای مدرسه
      7. تشکیل جلسه با کادر اداری مدرسه وبررسی مجدد شرح وظایف ها
       
      قاطعیت مدیریت آموزشگاهی

      مدیر آموزشگاه با استفاده از تخصص ودانش مدیریت و تحربیات کاری در محیط مدرسه باید اصل قاطعیت را در نظر داشته و به ان عمل نماید. در همه زمینه ها حرف اخر را مدیر آموزشگاه یزند و این حرکت با قاطعیت همراه خواهد . تدبیر استفاده از قاطعیت به توانمندی و مهارتهای مدیر اموزشگاه برمی گردد. در مسایل انضباطی دانش اموزان و همکاران ،این قاطعیت مدیر می باشد که فضای مناسب برای رعایت مقررات ونظم را بوجود می اورد . البته این اصل منافاتی با روابط انسانی نخواهد داشت زیرا حتی در روابط انسانی نیز حریم ومحدوه خاص وجود دارد. که افراد رعایت می کنند.اصل فاطعیت در حقیقت مرحله اجرایی فعالیتای میر آموزشگاه خواهذ بود.پذیرفتن شخصیت مدیر باعث تاثیر بیشتر رفتارهای وی واصل قاطعیت در بین همکاران و دانش اموزان میگردد. در مسایل اموزشی وپرورشی نیزنوع رفتار مدیر باید مصصم بودن و مقیذ بودن را برساند. اگر رفتارهای مدیریتی در شخص درونی شود بازتاب آن پذیرفتن شخصیت مدیر و محکمی تصمیم گیری های وی خواهد بود
       
      راهكارهایی ساده در مدیریت اثربخش

      1. به‌‌جای یافتن مقصر و سرزنش وی مشكل را حل كنید.
      2. به كاركنان بگوئید نتیجه مورد نظر شما از انجام كار چیست، نه اینكه چگونه كار را انجام دهند.
      3. انجام وظایف را مدیریت كنید، نه نوشته‌های روی كاغذ را.
      4. هر كاری را خودتان انجام ندهید.
      5. انتظار نداشته باشید كاری را كه بد شروع كرده‌اید بتوانید به سادگی بهبود ببخشید.
      6. از دفتر خود خارج شوید.
      7. در رهبری كاركنان، خود كارمند نمونه باشید.
      8. كارهای ساده را به دیگران واگذار كنید.
      9. تظاهر به خوبی نكنید.
      10. كیفیت، هماهنگی برای دستیابی به ضرورت‌ها و نیازمندی‌هاست.
      11. از اشتباهات دیگران درس بگیرید.
      12. هدف‌های هوشمندانه داشته باشید، اهدافی واقع‌بینانه و روشن برگزینید.
      13. الگو باشید.
      14. اهداف، برنامه‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری برنامه‌های خود را بشناسید.
      15. به مدیران و سرپرستان سازمان خود آموزش دهید.
      16. با دهان باز نمی‌توانید شنونده خوبی باشید.
      17. به آنچه در مورد آن داد سخن می‌دهید، عمل كنید.
      18. رهبران عامل تغییرند.
      19. خود را محدود نسازید. تفاوت مدیر و رهبر در آن است كه رهبران برای خود محدودیت قائل نیستند.
      20. هدایت كشتی در آب‌های آرام برای همه آسان است.

      برنامه ریزی برای اقامه نماز جماعت دانش اموزان و همکاران

      برگزاری نماز جماعت در مدرسه از ظرافت و هنر خاصی برحوردار است و بد عمل کردن در این مور آسیب جدی به باورهای دانش اموزان وکارکنان وارد می نماید لذت پیشنهاد میگردد بدون برنامه و وجه ، نماز جماعت در مدرسه اجرا نگردد لذاتوصیه میگردد موارد ذیل رعایت گردد :
      1. مکان اقامه نماز تمیز و بهداشتی و زیبا بوده ومرتبا نظافت و بهداشت آن رسیدگی گردد.
      2. شورای اقامه نماز جماعت با حضور نمایندگان هر کلاسی و مربی تربیتی و نماینده دبیران و معاون تشکیل گردد.
      3. حداقل نیم ساعت قبل از اذان و تشکیل نماز جماعت مدیر اموزشگاه ذهن و وقت خود را درگیر نماز جماعت نماید.
      4. یکی از دانش اموزان بعنوان متولی و مکبر نماز جماعت انتخاب گردد.
      5. سعی گردد دانش اموزان در ساعت تفریح اخر بسمت وضوگرفتن هدایت گردند.
      6. دانش اموزانی که بصورت مستمر در نماز جماعت شرکت می نمایند مورد تشویق قرار گیرند.
      7. حتی الامکان دانش اموزانی که در نماز جماعت شرکت نمی کنند کلاس احکام برای انان برنامه ریزی گردد.
      8. احکام مربوط به نماز توسط یکی تز دانش اموزان یا امام جماعت بصورت موردی و عملی در هر نماز جماعت گفته شود
      9. در نماز جماعت از روحانی برای امامت دعوت گردد.
      10. در صورت کوچک بودن مکان نماز بصورت کلاسی برنامه ریزی گردد. روزی یک کلاس درنماز شرکت نمایند .
      11. دانش اموزانی که در نماز جماعت محله خود ومساجد حضور دارند شناسایی و تشویق گردند.
      12. اسامی مجتهدین اعلام ودانش اموزان هدایت به انتخاب مجتهد گردند.
      13. اردوهای تفریحی برای دانش اموزان شرکت کننده در نماز جماعت برنامه ریزی گردد.
      14. مشکلات حاسیه دانس اموزان در خصوص وضو و کفشداری واسترس های دیگر مانند وسیله
      نقلیه زمان خروج و.. را شناسایی و برطرف نمایید.
      15. دانش اموزان که در نماز جماعت حضور ندارند بصورت موردی از آنان دلایل سئوال گردد.

      طرح تشکیل شورای کلاسی

      طرح تشکیل شورای کلاس. در این طرح 5 نفر با رأی دانش آموزان هر کلاس انتخاب می شوند. که البته سه نفر از آنها الزاماً باید از دانش آموزان ممتاز درسی باشند. این شورا مسؤولیت کلیه امور کلاس از قبیل: انتخاب و عزل نماینده کلاس، انتخاب و یا نوبت بندی مراقب کلاس، ارتباط با معلمین و مسؤولین آموزشگاه و ... را بر عهده دارد. و در پایان هر هفته گزارش کتبی از اقدامات خود در مورد مسایل آموزشی، انضباطی، پرورشی و ... را در اختیار معاون آموزشگاه قرار می دهد. ضمناً کلیه لوازم مورد نیاز هر کلاس از قبیل: گچ، کاغذ، وسایل ورزشی و ... در یک کمد مخصوص در اختیار رئیس شورا گذاشته شده است. و با این ترتیب ضمن صرفه جویی در مصرف این وسایل دانش آموزان برای تهیه این وسایل نیازی به مراجعه مکرر به دفتر ندارند. همچنین شورا با همکاری دیگر دانش آموزان اقدام به نظافت کلی کلاس، تمیز کردن شیشه ها و تزیین کلاس می نماید. استفاده از گلدان های گل طبیعی و مصنوعی زیبا در محیط کلاس و نصب تصاویری از مناظر طبیعی در کلاس ها، محیط را بسیار زیبا و دل انگیز کرده است.
      برای هركلاس یك فرم انضباطی تهیه كرده ام كه در آن اسامی دانش آموزان و تاریخ جلسات درسی در پشت و روی آن نوشته شده است. و آنها را به نمایندگان كلاسها داده ام. در هر جلسه تا رفتن من به كلاس، نماینده كلاس در یك طرف فرم به دانش آموزان ساكت و منضبط، علامت + و در طرف دیگر فرم به دانش آموزان شلوغ علامت - می دهد. هرازگاهی تعداد مثبت و منفی دانش آموزان را در كلاس میخوانم و به دارندگان مثبت بیشتر مسئولیت های مختلف می دهم مثلا" سه نفر از آنها را بعنوان شورای كلاس تعیین میكنم و اختیارات ویژه ای را هم به آنها میدهم یا یكی از آنها را (دارندگان مثبت بیشتر) مسئول فیلم و تكنولوژی می كنم یا دیگری را مسئول بازدید و اردو یا مسئول امتحانات و ... البته نوع مسئولیت آنها با توجه به تعداد مثبت آنها تعیین می شود . و دانش آموزانی كه منفی دارند از یك سری كارها محروم كرده و تكالیف ویژه ای می دهم.
      كلاسی كه شاد و مهیج نبوده و دانش اموزان در آن علاقه ای به كار ریاضی نداشته باشند، نمی تواند كلاس ریاضی باشد. كلاس ریاضی باید برای دانش آموزان شاد و مهیج باشد تا دانش آموزان در این محیط بتوانند ایده یابی ، ایده سازی و راه حل یابی كنند. در این مورد برای فهم عمیق دروس توسط دانش آموزان اولویت های زیر را در كلاس جدی بگیریم :
      1 - دادن فرصت تفكر به دانش آموزان بعد از هر سوال یا فعالیت
      2 - دادن فرصت ابراز عقیده و اظهار نظر
      3 - دادن فرصت برای دست و پنجه نرم كردن دانش آموزان با مفاهیم ریاضی (فردی یا گروهی)
      4 - دادن فرصت پیش مطالعه و مطالعه و پس مطالعه
      5- دادن فرصت طرح سوال (سوالهای ساده - متوسط - نكته دار)
      6 - داشتن نوآوری و ابتكار و توانمندی در برقراری رابطه صمیمانه - محترمانه بادانش آموزان به نحوی كه این ارتباط دوطرفه بوده و فقط در كلاس نباشد و در محیط خارج از كلاس نیز ادامه داشته باشد
      7 - داشتن وبلاگ توسط دبیر و ارائه برخی مطالب جالب و موازی با مفاهیم ریاضی در این وبلاگ كه دانش آموزان از آن استفاده نمایند.
      در فرآیند تدریس معلمی موفق تر است که کمتر حرف بزند و بیشتر دانش آموزان را به تفکر وا دارد.من در ابتدای تدریس از یک مبحث مشخص چند سوال مطرح میکنم.سپس به دانش آمزان فرصت می دهم که مبحث مورد نظر را مطالعه کنند.سپس همان پرسشها را از آنان میپرسم.دانش آموز بایستی پس از مطالعه بتواند به پرسش ها پاسخ دهد.البته انتظار ندارم بتواند به همه پرسشها پاسخ دهد زیرا پرسشها از سطوح مختلف حیطه شناختی هستند.
      پس از پرسش مطلب را تدریس مینمایم .(البته تدریس با روش های مختلف تدریس صورت می گیرد و فقط به صورت سخنرانی نیست.)و مجددا همان پرسشها را از دانش آموزان می پرسم و نمره گذاری میکنم.در جلسه بعد هم به تدریج با افزایش سطح پرسش ها کار را ادامه میدهم. این روش مزایایی دارد: 1-دانش آموزان را وادار به مطالعه میکند و انان روش صحیح مطالعه را یاد میگیرند.
      2-دانش آموزان مطالب درسی را در همان جلسه کلاس یاد میگیرند و در منزل فقط مرور میکنند
      3-با نظر خواهی در مورد پرسش ها از بقیه دانش آموزان، هم کلاس فعال خواهد شد و هم دانش آموزان کم کار وادار به کار میشوند.
      4- دانش آموزان در پایان ترم یک مجموعه از نمونه سوالات خواهند داشت
      5-رابطه معلم با دانش آموزان یکطرفه نخواهد شد.
      6-در این روش دانش آموز با کتاب درسی انس بیشتری میگیرد و از آن به عنوان یک ابزار مهم در آموزش استفاده بهتری می برد.
      7- آموزش گروهی در این روش قابل اجراست.
      با توجه به این كه زبان یك درس پایه ای است و دانش آموزان باید پایه قبل را خوب یاد گرفته باشند تا در پایه جدید موفق باشند ، من دانش آموزان پایه دوم را كه ضعیف هستند سرگروه دانش آموزان ضعیف پایه اول و دانش آموزان ضعیف پایه سوم را برای افراد ضعیف پایه دوم سرگروه قرار می دهم . چون این افراد به دلیل ضعیف بودن تا كنون سرگروه نبوده اند ، ضمن این كه بسیار راضی هستند، بدون این كه مجبور شوند ناخودآگاه در س های پایه قبل را مرور كرده ، هم اشكالا تشان رفع می شود و هم افتخار می كنند كه آنها نیز سرگروه شده اند .