تبلیغات
وبلاگ رسمی مدرسه راهنمایی دخترانه شهید بهرامی - رباط کریم


    عضویت در خبرنامه

    • با عضویت در خبرنامه مدرسه می توانید از جدیدترین مطالب وبسایت آگاه شوید




    آمار وبلاگ

    • کل بازدید:
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان : 1
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    معرفی به دوستان

      نام شما :
      ایمیل شما :
      نام دوست شما:
      ایمیل دوست شما:





    برنامه سالانه مدرسه - انتخاب سال - 90 - 89

    نوشته شده در جمعه 1 بهمن 1389 - 07:47 ب.ظ

      روان شناسی رنگ

      رنگها بر نیازهای روحی-روانی، شرایط یادگیری، کنترل رفتارهای خشمگینانه، احساسات، درمان افسردگی و اختلالات یادگیری و سطح انرژی اثر دارند.رنگها در کنترل نبض، تپش قلب، فشار خون،
      اشتها و حتی خواب مفید هستند و همچنین در درمان بیماریهایی مثل میگرن، سرطان، اعتیاد و امراض پوستی و حتی تومورهای مغزی اثر دارند.
      رنگها در هر جا از دنیا و به تناسب فرهنگ و عرف هر جامعه معانی متفاوت و حتی متضاد دارند.برای مثال سفید در کشوری مثل ایران نشان شادی، پاکدامنی است و برای مراسم جشن و عروسی استفاده می شود، در حالیکه در کشوری دیگر نشان روحانیت است و در مراسم عزاداری کاربرد دارد.
      شاید تا به حال از خودتان پرسیده باشید که چرا کشتی و یا هواپیمای سیاه نداریم؟و یا چرا هیچ جعبه شکلاتی سبز نیست؟شاید در این مطلب جوابهایتان را پیدا کنید.
      متأسفانه به دلیل جذابیت روانشناسی رنگها، این شاخه از علم مورد سوء استفاده قرار گرفته است.در هر سایت، مجله، روزنامه و یا وبلاگی از این مطالب زیاد دیده می شود ولی درست یا غلط بودنشان مشخص نیست.
      پروفسور لوشر از دانشمندانی است که حدود بیست سال و اندی در این مورد تحقیق کرده است.
      حال بد نیست از نظر این محقق در مورد روانشناسی رنگها برای بعضی از رنگهای پر طرفدار نگاهی بیاندازیم.
      پروفسور لوشر می گوید:
      سیاه:
      سیاه رنگی مطلق است که در فراسوی آن، زندگی تمام می شود.سیاه یعنی نه، که نشانه ای از ترک عشق و انصراف از فعالیتهای جمعی است.به معنی نیستی، ناامیدی به آینده و سکوتی ابدی است و حس سنگینی را به افراد القا می کند.تأثیر خوبی بر مزاج ندارد و در کودکان هم اثرات منفی دارد.دوستداران رنگ سیاه معمولا" خسته و افسرده اند.اگر خسته نباشند، ناراضی اند.اگر ناراضی نباشند، مغرورند.اگر مغرور نباشند، انکار میکنند.اگر انکار نکنند هم ناراضی اند، هم مغرور، هم خسته و هم انکار می کنند اما احتمالا" خودشان هم خبر ندارند.
      طرفداران سیاه زیاد هم ناامید نشوند چون از طرفی دیگر سیاه نمادی از آبرومندی و شرافت است(دیده اید ماشین های شیک و کلاس بالا معمولا" سیاه و براقند).
      قهوه ای:
      آدمهای قهوه ای را بدون قسم خوردن می توان باور کرد، یعنی حرفشان سند است.اما طرفداران این رنگ معمولا" آواره اند(جالب است بدانید که رنگ مورد علاقه آوارگان جنگ جهانی دوم، قهوه ای بوده است).قهوه ایها یا یک بیماری جسمی جدی دارند و یا مشکلی که به نظر آنها غیر قابل حل است، پس این افراد از نظر جسمی و روحی در خطرند.خاکستری:
      خاکستری را در کهنسالان و خانه سالمندان باید پیدا کرد.این افراد معمولا" غمگینند و محافظه کار و حتی اگر آهنگی گوش کنند(اگر خجالت نکشند)، غمگین است مثل اینکه به آنها گفته اند خوشی بی خوشی.
      قرمز:
      قرمز پسندها پر از شوق زندگی، عاشق و مبارزه طلب، پرتکاپو و شجاع، اهل معاشرت، شلوغ و پر سروصدا هستند.ظاهرا" نیرویشان تمام نشدنی است، خوب مشت می زنند و کتک خورهای خوبی هم هستند.در مجموع و خلاصه اینکه برونگرا هستند.قرمز باعث افزایش نبض و فشار خون می شود
      آبی:
      آبیها خلاقند و همیشه فکرهای تازه می کنند، مورد احترام، آرام و دوست داشتنی هستند و احساساتشان را خوب کنترل می کنند.عاشق تنهایی، احساساتی و ملایم اند.نماد ابدیت و عمق و کمال گرایی است.از ویژگیهای افراد آبی دوست صلح، مهربانی و هماهنگی است.(طرفداران آبی به خودشون نگیرند، همیشه و همه جا استثنا هست).این رنگ سبب کاهش نبض و فشار خون می شود.
      سبز:
      آدمهای سبز مذهبی اند.در انجمنهای خیریه یا بیمارستان یافت می شوند!!!مضطرب و انعطاف پذیرند.اگر دنبال شریک (البته شریک تجاری نه زندگی) می گردید سعی کنید سبز باشد(نه اینکه رنگ پوستش سبزه باشد).رنگی مقدس است.سبزها اصلاح گرند و بسیار علاقه به نصیحت کردن دارند.کوشش و پشتکار عجیبی دارند.
      زرد:
      آدمهای زرد بر خلاف نظر عموم بیمار و رنجور نیستند و منتظر خوشبختیهای بزرگند.آرام و قرار ندارند.توسعه طلب و اهل اختراعند.گاهی حسود و معمولا" بلند پرواز.
      بنفش:
      بنفش دوستها صمیمی و حساسند وذوق عارفانه دارند.گاهی آنقدر صمیمی می شوند که قضاوت و تصمیم درست نمی‌توانند بگیرند.
      نارنجی:
      نارنجی پسندها اهل مسابقه و سلطه طلبند و سرشار از آرزوهای دور و درازند.
      ارغوانی:
      ارغوانی ها پایشان روی زمین است و سر و فکرشان در ابرها پرواز می کند(البته فکر بد نکنید!!).عاشق دین و عرفان اند.اندیشمند و عاشق مناظره و اثبات حقایق، اما هنوز معلوم نیست که چرا یک دفعه از این رو به آن رو می شوند و بنابراین اصلا" به فکر پیش بینی آنها نباشید.
      تغییر رنگ محبوب با گذشت زمان امری طبیعی است اما اگر ناگهانی باشد خطرناک و بحث برانگیز و عجیب است.

      نکته هایی برای نهادینه شدن فرهنگ کار مضاعف

      شعار سالانه و پیام نوروزی مقام معظم رهبری موجب انگیزش بخشی و شوق آفرینی در سطح جامعه می شود.
      شعار سال 1389 که« همت مضاعف و کار مضاعف» نام گرفت از ضروری ترین نیازهای کشورمان محسوب می شود؛ چون که توسعه و تعالی هر کشوری به میزان کار و تلاش مفید آن جامعه وابسته است .
      از این رو هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ کار، افزایش کار آمدی جامعه بشود امری مبارک و قابل تحسین است.
      برای نهادینه شدن فرهنگ کار وتلاش همه ی قوا کشور رسالت خطیری بر عهده دارن،.به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه ونقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکار های اجرایی وعملیاتی ارایه نمایند.
      همه می دانیم که سطح بهره وری در کشور ما بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.
      این قلم در ادامه موانع و راهکار های انجام کار مضاعف را بر می شمارد:
      1- عامل مدیریتی :
      همت مضاعف و کار مضاعف بدون اتکا به مدیریت کار آمد و عالمانه میسر نمی شود ودر پشت هر سازمان متعالی و کشور توسعه یافته مدیریتی علمی و کارآمد نهفته است واین مدیران فرهمند و رهبران تحول گراهستند که موجب اثرگذاری در مجموعه ی خود می گردند.
      نهادینه شدن فرهنگ کار در جامعه به مدیران کارآمدی نیاز دارد که توان انگیزش و تحرک بخش را در در بدنه سازمان و محیط خود راداشته باشند.امروزه بخش اعظم ناکارآمدی و کم کاری در جامعه به نحوه مدیریت و تدبیر مدیران و مسئولان سازمان ها برمی گردد.
      2- تقویت انگیزه های دینی و انقلابی :
      یکی از عوامل بسیار مهمی که می تواند به توسعه ی کار و افزایش کارآمدی در جامعه کمک نماید توجه به آموزه های دینی و ارزش های معنوی کار است.
      قرآن کریم و سیره ائمه اطهارهمواره به انسان ساعی احترام گذاشته بر تلاش آحاد مختلف هر جامعه تاکید نموده است.لذا ضروری است خطبا و واعظیین در منابر و تریبون ها به تبیین نقش کار از منظر قرآن و احادیث پرداخته وجامعه را به تحرک درآورند.تقویت انگیزه های دینی برای کارآفرینی و اهتمام به کار و تلاش در کنار تبیین مسایل اخروی موجب نهادینه شدن فرهنگ کار در جامعه می شود.
      3- عامل فرهنگی :
      میزان کار و پشتکار یک ملت امری فرهنگی بوده و ریشه در پیشینه تاریخی آن ملت دارد.وقتی تولید و خلق ثروت در جامعه ای ارزش تلقی شود، بدنبالش فرهنگ کار نهادینه می شود.در جامعه ای که نگاه منفی و نادرست به سرمایه دار و ثروتمند وجود دارد،در آن جامعه روح کار و تلاش و جهد و جدیت می میرد و تن پروری و کم کاری فرهنگ غالب می شود.
      متاسفانه برخی سیاست های غلط امدادی و کمک های مستقیم مالی موجب شده است برخی افراد بجای کار بدنبال دریافت کمک های سازمان های امدادی باشند.در صورتی که می بایست به جای ماهی دادن به افراد گرسنه کنار دریا تور بافتن را یادشان بدهیم تا بستر کار مولد را فراهم کرده باشیم.
      4- تعهد ملی :
      در کشوری که منافع ملی ارزش تلقی شود احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور در فرد فرد آحاد آن جامعه امری درونی و با ارزش می گردد.
      مردمان آن کشور برای توسعه و تعالی میهن خود متعهدانه می کوشند و منافع ملی را بر منافع شخصی ، گروهی و سازمانی ترجیح می دهند. ضروری است مسئولان فرهنگی ، رسانه های گروهی و مراکز آموزشی در تقویت مسئولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند، چرا که بین تعهد ملی و کار مظاعف رابطه ی معنا داری وجود دارد.
      5- عامل انگیزش :
      برای آنکه کار مضاعف در جامعه انجام شود می بایست انگیزه های خدمتی نیروی کار حفظ و تقویت شود.این انگیزه ها می تواند مادی یا معنوی ، فردی یا سازمانی، شخصی یا گروهی باشد.
      6- توانمند سازی :
      نیروی کار همواره به آموزش حین کار نیاز دارد.آموزش،مهارتهای شغلی نیروی کار را افزایش داده موجب افزایش بهره وری وکارآفرینی می شود.
      7- ارزشیابی :
      ارزشابی عادلانه ومستمرو تشویق نیروهای فعال درسازمانهای دولتی و خصوصی می تواند منجربه تقویت فرهنگ کار وتلاش شود .در جامعه ای که به نیروی انسانی اصالت داده شود وانسان کارآمد محور توسعه گردد آن جامعه رستگار و پویا خواهد بود.
      8- تعطیلات :
      تعطیلات فراوان مناسبتی وتقویمی یکی از عوامل مهم منفی پیشرفت در کشور ماست.کاهش تعطیلات عامل مهمی برای توسعه فرهنگ کارو افزایش بهره وری خواهد بود.
      9- حسن تدبیر :
      همت مضاعف در کشور ما از طریق تدبیر درست و کارشناسانه امور انجام می شود و یکی از راه های هدایت درست منابع، تصمیم گیری صحیح می باشد. تصمیم های نادرست وغیر اصولی باعث هدر دادن نیروی کار است .
      10- عامل قوانین و مقررات :
      قوانین و مقررات باید به نحوی تدوین شوند که موجب کارآمدی و تقویت نیروی کار شوند و فضای کسب و کار و تغییر و تحول را فراهم سازند.
      11- روش ها :
      روش های سازمانی و جریان کار عامل بسیار مهمی در نیروی کارو کارآمدی سازمان ها هستند.اصلاح روش ها می تواند موجب چابکی و چالاکی سازمانی گردیده، عامل پویایی و افزایش بهره وری شود.لذا مهندسی مجدد روش انجام کار موجب تحرک بخشی و استفاده بهینه از منابع و فرصت ها می شود.

      شناسنامه مدرسه‌ی راهنمایی شهید بهرامی رباط‌كریم
      سال تحصیلی 89-88

      الف) مشخصات مدرسه:
       

      نام مدرسه: شهید بهرامی      جنسیت: دخترانه  پسرانه        كد مدرسه: 14512101
      نوع مدرسه: نمونه دولتی غیر انتفاعی دولتی
      موقعیت جغرافیایی: شهر  روستا مستقل است

       


       

      ب) مشخصات مدیر:
       
      نام و نام خانوادگی: زهرا عبدالرضایی مقدم      مدرك تحصیلی: لیسانس      رشته‌ی تحصیلی: آموزش ابتدایی
      سابقه‌ی مدیریت: 16 سال      وضعیت استخدام: رسمی      وضعیت تأهل: متأهل

       


      ج) تعداد كاركنان اداری:
       

      معاون: 2 (آموزشی 1   پرورشی 1)      دفتردار: 2      متصدی آزمایشگاه:
      متصدی كارگاه: -      كتابدار: -
      خدمتگزار: 2      سرایدار: 1      نیروی شركتی/قراردادی: 5       كل كاركنان: 34 نفر
       

      ه) تعداد كلاس و دانش‌آموزان:
       

      پایه تحصیلی اول دوم سوم جمع تراکم
      دانش آموز 140 130 130 400 33
      کلاس 4 4 4 12  

      و) امكانات مدرسه:
       

      نمازخانه      كتاب‌خانه       دفتر مدیر        دفتر معاونین       دفتر دبیران       دفتر دفتردار       اتاق كامپیوتر        آزمایشگاه      اتاق مشاوره        اتاق سایت

       

       

      درصد قبولی آموزشگاه شهید بهرامی
       

      سال تحصیلی 84 - 83 85 - 84 86 - 85 87 - 86 88 - 87 89 - 88 90 - 89
      اول 61 81 88 92 96/49 96/49 ---
      دوم 67 70 80 90 92/8 100 ---
      سوم 64 77 86 90 92/13 97/01 ---

      آدرس مدرسه: خیابان مسجد موسی بن جعفر            تلفن مدرسه: 4224616

      اعضای ستاد پروژه‌ی مهر آموزشگاه شهید بهرامی
      سال تحصیلی 89-88

      ردیف نام و نام خانوادگی سمت نوع فعالیت سمت در پروژه
      1 زهرا عبدالرضایی مقدم مدیر برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و اجرا رئیس ستاد پروژه‌ی مهر
      2 مهناز بدری معاون آموزشی ثبت نام، تبلیغات امور اداری، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان همكاری در اجرا
      3 ربابه حدادیان معاون فناوری آماده سازی و تجهیز آزمایشگاه همكاری در اجرا
      4 مریم عسگری معاون پرورشی تهیه‌ی مقدمات روز جوانه‌ها، بازگشایی همكاری در اجرا
      5 اكرم سلطانی
      فهیمه محمدی‌نژاد
      دفترداران ثبت نام در رایانه، كلاس‌بندی و تهیه‌ی لیست‌ها و فرم‌های مورد نظر،ساماندهی تایپ گزارشات و رسم نمودارهای آموزشی، مسئول ثبت نام در رایانه
      6 خانم صدری خانم مهربان
      آقای صالحی
      خدمتگزار خدمتگزار
      سرایدار
      خدماتی، بهداشتی و تداركات مسئول تداركات و خدمات

      اولویت‌های اجرا شده در پروژه‌ی مهر
      سال تحصیلی 89-88

      زیباسازی فضای مدرسه رنگ‌آمیزی درب‌های ورودی، كلاس‌ها و سالن‌ها، نمازخانه، آزمایشگاه - خط‌كشی‌زمین‌های ورزشی، تخته‌های كلاسی
      با توجه به سال اصلاح الگوی مصرف، برای همه‌یكلاس‌ها لامپ‌های كم‌مصرف تهیه و نصب گردید.
      نظافت و بهداشت مدرسه شستن كلیه‌ی اتاق‌ها و سالن‌ها و كلاس‌ها و فرش‌ها و موكت‌های نمازخانه توسطخدمتگزاران - انجام تعمیرات لازم در مدرسه از جمله بازكردن چشمه‌های دستشویی،ایزوگام پشت بام، جمع‌آوری وسایل اسقاطی
      انجام تبلیغات ویژه‌ی بازگشایی نصب پلاكارد و بنر به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس، روز بازگشایی و روز جوانه‌هاویژه‌ی سال تحصیلی جدید
      تهیه و تنظیم تقویم اجرایی تقویم اجرایی با عناوین زیر تنظیم گردیده است:
      مقدمه - اهداف واحد آموزشی- فعالیت‌های فوق برنامه - برنامه‌ی مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی سالانه - تعهددانش‌آموز - تقویم اجرایی برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدرسه - برنامه‌ی هفتگی- روزهای حضور دبیران - روزهای حضور مشاور - برنامه‌ی سالانه‌ی مشاور و معاون مدرسه- طرح‌های مورد اجرا
      پیگیری ابلاغ برنامه‌ی كاری دبیران برنامه‌ی كاری دبیران به آن‌ها ابلاغ گردید.